söndag 29 juli 2012

En definition

Efter en tidig söndagsfrukost med gröt, banan, vindruvor, nektarin samt nyskördade svarta vinbär och hallon kom jag på att jag inte definierat vad känslor är för något. Jag tänker att om jag har en blogg om känslor vill jag att ni som läser känner till vad jag som skriver lägger i begreppet känslor.

Först vill jag beskriva vad känslor inte är. Känslor är inte tankar. Känslor är skilda från tankar. Jag är övertygad om att vi med våra tankar kan påverka våra känslor, men jag ser tankar och känslor som två skilda företeelser.

Känslor är förnimmelser vi upplever i våra kroppar: det pirrar i magen, det spritter i våra ben, och det spänner över bröstet. Pirrar det i magen kanske jag känner mig orolig eller förväntansfull. Om det spritter i mina ben känner jag mig nog ivrig och upprymd. När det spänner över bröstet kan jag känna mig nervös eller ångestfull.

Om jag säger att jag känner mig utnyttjad eller uppskattad är det snarare mina tankar om hur jag uppfattar att andra människor behandlar mig som jag uttrycker. Tänker jag att jag känner mig utnyttjad kan det röra sig många olika känslor inom mig; ilska, besvikelse, sorg... Säger jag däremot att jag känner mig uppskattad känner jag mig troligtvis glad, belåten och inspirerad.

Och vad spelar nu det här för roll kanske någon av er tänker? Det får bli min cliffhanger inför kommande blogginlägg. För snart är det dags att plocka fler bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar