torsdag 14 februari 2013

Att återta min medfödda entusiasm

"Morfar!" Jag hade precis kommit innanför dörren och mitt yngsta barnbarn kom glädjestrålande springande och kastade sig i min famn. Direkt efter sprang hon in till de andra och annonserade glatt min ankomst med ett nytt "Morfar!".

Jag bara smällde av. Det var det klart härligaste jag varit med om på hela dagen, ja hela veckan. Med ett sånt mottagande kan man inte annat än att bli lycklig. Hela min kropp fylldes av pirrande glädje. Vilken makt att påverka andra vi har!

Jag undrar vad som händer med oss under vår uppväxt som gör att vi så sällan hälsar på varandra med sådan översvallande oförställd glädje. Jag ska börja experimentera med att ta tillbaka min entusiasm när jag möter människor jag gillar. Så hör du något tjut bakom ryggen kan det vara jag! Annars har jag nog fångats i vanans gamla hjulspår, och då kan du ju påminna mig genom att ropa "Jocke!" och kasta dig i mina armar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar